Tematrio – svenska litterära klassiker

Lyrans uppmaning denna vecka lyder:

Berätta därför om tre svenska klassiker ni gillar, med eller utan August!

Jag känner genast att jag kanske borde bättra på mitt register av lästa klassiker och så var det ju det här igen med vad som eg är en klassiker. Jag googlar lite i saken och hittar flertalet böcker som jag läst som kvalificerar sig som klassiker. Fast jag läste dem ju i högstadiet så att minnas vilka jag gillade är inte helt enkelt.

1. Jag kan börja med att säga Hemsöborna så petar jag in August också. Jag håller ju på att läsa om den nu och tycker faktiskt mycket om den.

2. Sedan säger jag Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf. Det är ju mitt första möte med en svensk litteraturklassiker som jag skrivit om här.

3. Eller nä, Pippi Långstrump lärde jag faktiskt känna innan Nisse!

Sen gillade jag såklart Fogelbergs Stad-svit och Mobergs Utvandrar-svit och jag vet att jag läst Harry Martinsson och Pär Lagerkvist men minns inte riktigt vad jag tyckte. Funderar dock på om jag läst Doktor Glas? Kanske ska passa på att skaffa den nu med det snygga omslaget! 🙂

Kommentera

