Sparade böcker från min barndom/ungdom del 5

Skugg-gömman av Maria Gripe. Mitt ex är utgivet 1988.

När jag nu hunnit fram till bok nr 5 på min nostalgitripp så inser jag att fyra av de böcker jag sparat genom åren alla handlar om övernaturliga saker. Jag vet inte om det var något jag var specifikt intresserad av i ungdomen eller om det också är andra parametrar som styrt mitt sparande av dessa böcker. En sak som jag verkligen älskar är starka skildringar av karaktärer som berör. Jag misstänker att alla de här böckerna innehåller detta. Jag säger misstänker för jag minns ju faktiskt inte riktigt.

Jag lärde mig precis i detta nu att denna bok är nummer fyra i en serie vilket jag totalt missat. Jag gissar att jag också sett filmatiseringen av den. Nu måste jag skriva upp Gripes Skugg-serie på önskelistan!

Kommentera

