Jane Eyre

Titel: Jane Eyre

Författare: Charlotte Brontë

Förlag: Bonnier Pocket

Utläst: 2 jan 2012

Mitt betyg: 5/5

Jag ska bokcirkla om den här boken om ett par veckor och lurade sambon att lägga i den i någon beställning han själv gjorde.

Läsaren får följa berättelsen om Jane Eyres uppväxt upp till tjugoårsåldern. Hennes föräldrar är döda och i bokens början bor hon tillsammans med sin framlidne morbrors fru och dennes tre barn. Ingen där vill veta av henne och efter en händelse beslutas att hon ska skickas till en kristen skola som drivs av välgörenhet. Här stannar hon i många år och blir sedermera själv lärare. En dag vill hon vidare i världen och blir då guvernant hos Mr Rochester, en man som kommer att framkalla många känslor hos denna unga kvinna.

Efter att ha läst första kapitlet så var jag helt fast och lade andra läsprojekt på is. Det var första gången jag läste den så jag har inte provat andra översättningar men språket i den här utgåvan var lysande och boken var en fröjd att läsa. Historien är väldigt spännande även om man ibland förstår hur saker och ting kommer att utveckla sig. Det kan ligga lite väl mycket Askunge-känsla över den emellanåt men å andra sidan är Jane en fascinerande person. Man vill liksom bjuda hem henne på te en stund för att lära känna henne ännu bättre.

Köp på Adlibris eller Bokus

4 responses to “Jane Eyre

  1. Åh, jag älskade också Jane Eyre! Kollade runt lite på din sida och la märke till att vi har väldigt lika smak, du och jag. Kul! Jag tror knappt jag har träffat på någon i bokbloggosfären med samma smak som jag förut. Din blogg lägger jag till i min läslista direkt. Klicketiklick, på återseende!

  2. Pingback: Klassificering, genrer och Jane Eyre « Bokdivisionen

  3. Pingback: Sommarlov med Kulturkollo: #klassiker | Bokdivisionen

Kommentera

