Läsutmaning 2012: Strindberg

En av anledningarna till att jag ville börja bokblogga var att få nya idéer och läsa sådant jag själv kanske inte tänkt på. Just nu surfar jag runt en del bland andra bokbloggar för att hitta sådana jag gillar.

Hos ord och inga visor hittade jag en läsutmaning om Strindberg. Jag läste Hemsöborna i högstadiet och Fröken Julie någon gång efter det men generellt har jag inte läst någon av våra gamla svenska författare i någon vidare utsträckning sedan just högstadietiden. Då läste jag många (och fick ett fint betyg i svenska) men det var ju ett bra tag sedan…

Utmaningen går ut på att under 2012 läsa fyra eller minst tre titlar. Med tanke på att jag uppenbarligen läser så få böcker under ett år siktar jag på tre. Jag vill faktiskt läsa om Hemsöborna och så är jag nyfiken på En dåres försvarstal som ju kommer i nyutgåva nu i januari. Den tredje boken får nog bli Röda rummet.

  


One response to “Läsutmaning 2012: Strindberg

  1. Pingback: Hemsöborna – bok ett i Strindbergsutmaningen avklarad « Bokdivisionen

Kommentera

