1989: Leva eller överleva

1989-leva-eller-overlevaTitel: 1989: Leva eller överleva
Författare: Linda Skugge & Sigrid Tollgård

Förlag: Piratförlaget
Sidantal: 292
Utgivningsår: 2013

Utläst: 7 januari 2014
Mitt betyg: 3/5

Det var de utlovade referenserna till 80-talsmusik i den här boken som fick mig att bli intresserad och nyfiken på den. Linda Skugge och Sigrid Tollgård är systrar och det här är Sigrids debut medan Linda har ett par titlar bakom sig vilka jag dock aldrig läst.

Två systrar får 2013 veta att deras mamma dött. De nystar i detta samtidigt som läsaren får ta del av en rad olika personers historia. Vad som hände under familjernas påskfirande i Norge på 80-talet och vad som hände den där helgen 1989. Vem var vem egentligen och hur hänger alla ihop?

Det här är ingen lätt bok att recensera, särskilt inte så lång tid efter läsningen. Förlaget säger så här om den:

Kanske är det en spänningsroman där ett dödsfall hänger ihop med det förflutna och ger eko till en annan tid. Eller så är det en kärlekshistoria där flickan och pojken kommunicerar via musiken. Möjligen är det en kärleksförklaring till böcker och musik. Framförallt handlar den om skillnaden mellan att leva eller att bara överleva.

Det är väldigt bra skrivet om boken faktiskt. Det är en spänningshistoria men det är också en kärlekshistoria och den handlar definitivt om skillnaden mellan leva och överleva. Jag gillar hur själva historien berättas och jag gillar de illustrationer som levandegör det norska påskfirandet på 80-talet. Det är i stort sett trovärdiga karaktärer och det ligger något vackert och vemodigt i historien. Det jag inte gillar är det jag trodde jag skulle gilla. Själva kärleksförklaringen till böcker och musik. Jag tycker att det blir ett slags namedroppande utan dess like med alla bokcitat, låttexter och diskussioner kring detta. Jag har som sagt aldrig läst Linda Skugge förut mer än någon text i kvällstidningarna för många herrans år sedan. Hon föll mig inte riktigt i smaken då och den här boken ger mig lite samma känsla. Det är synd för nu när jag bläddrar igenom boken så känner jag att jag är kluven, jag tycker om historien men inte fullt ut hur den framförs. Jag har dock hört positivt om hennes 40: constant reader och kanske ska jag ge henne ännu en chans? Eller är det kanske Sigrid som tillför det jag faktiskt gillar så att det är hennes nästa bok jag ska vänta på?

Köp på Adlibris eller Bokus

Tack till Piratförlaget för recensionsexemplar!

En reaktion på ”1989: Leva eller överleva

  1. Pingback: Hett i hyllan: 40 – constant reader | Bokdivisionen

Lämna en kommentar