Stadsbesök: Paris

Den här veckan åker vi med enligt O till Paris. En stad som jag besökt två gånger men senaste gången var runt 1990. Dags för ett nytt besök kanske?

Instruktionerna för detta är ganska fria:

Tanken är att under ett stadsbesök koppla ihop staden med en bok, en film eller kanske en tv-serie. Känner ni för att blanda in något annat kulturellt som en låt, en tavla eller ett foto är det självklart bara roligt.

Min första tanke här gick till någon Maigret-bok jag en gång köpt som kurslitteratur under tiden jag försökte studera franska i Lund. Dessvärre verkar jag inte ha den kvar i min ägo. Jag är tämligen språkbegåvad men var inte riktigt på rätt plats vid rätt tillfälle bland alla dessa 18-19-åringar direkt levererade från gymnasiet eller ett år som au-pair en France. Jag gav upp det och läste nog aldrig ut boken om Maigret men L’ Etrangér kom jag däremot igenom. Nu är inte deckare min favoritgenre så istället för Maigret gör jag förmodligen som många andra (?) och tipsar om Muriel Barberys Igelkottens elegans. Denna bok som jag första gången lade ifrån mig men när jag gav den ett nytt försök älskade jag den och framförallt Renée.

I samma tidsera som jag försökte mig på de franska studierna upptäckte jag den fantastiska Parisbaserade duon Air och deras debut Moon Safari. Från den kommer detta spår:

5 responses to “Stadsbesök: Paris

  1. Grattis! Du vann kinatävlingen på Feelgoodbibliotekariens blogg. Maila ditt namn och adress till mig på anettehelgesson@hotmail.com så kommer vinsten snart med posten.

  2. Absolut älskade Igelkottens elegans och glömde helt att skriva om den! Tack för påminnelsen.

  3. Jag kan tipsa dig om Delphine de Vigans böcker. Tokgillar!

Kommentera

