Tematrio – Tjocka släkten

Med hjälp av lite fusk klarar jag att hänga på ytterligare en veckas tematrio hos Lyrans noblesser:

 Berätta om tre böcker med några släktingar (eller ingiftingar) i titeln.

1. Allra hemskaste syster av Lina Forss refererar jag till som Allra hemskaste bok och den var nada, niente, rien pour moi.

2. För kanske 20 år sedan läste jag Stig Dagermans Bränt barn och jag måste erkänna att trots att jag googlade fram ”Bengt befinner sig i ett förtvivlat inre uppror efter moderns död. Han förälskar sig i faderns nya kvinna och de inleder ett förbjudet förhållande.” så minns jag ingenting från denna bok. Det enda jag minns är just att jag faktiskt hållit den i min hand och läst den. Jag får helt enkelt skriva upp den på omläsningslistan.

3. Nu fuskar jag ordentligt: Katerina Janouchs Anhörig läste jag för bara ett par år sedan och det är en bok jag absolut kan rekommendera.

12 responses to “Tematrio – Tjocka släkten

  1. Inte så farligt mycket fusk :)

  2. Inga jag har läst eller direkt hört talas om, bortsett från Anhörig som jag var sugen på precis när den kom. Ska nog kolla upp den :)

  3. Abhörig är den enda av dina som jag läst. Tyckte att den var riktigt bra.

  4. Det var väl inget fusk?
    Bränt barn funderade jag faktiskt på att ta själv;-)

  5. Bränt barn har jag läst början på säkert fem gånger utan att någonsin komma igenom boken … Trist, för man vill ju av nån anledning gärna ha läst Dagerman.

    • Jag minns ju tyvärr inte alls om den var svår/bra/tråkig eller något alls. Ibland är det ju dock rätt bok men fel tillfälle. Hoppas ni får till en dejt någon gång då!

  6. Dagermans novell Att döda ett barn är nog det enda jag läst av honom. Men den är ju ruggigt bra!

Kommentera

