Udda verklighet

Titel: Udda verklighet
Författare: Nene Ormes

Förlag: Styxx Fantasy
Sidantal: 254
Utgivningsår: 2011 (Originalupplaga: 2010)

Utläst: 6 okt 2012
Mitt betyg: 4/5

Jag minns inte var jag först hörde talas om denna bok men det var på en rad olika ställen. När så Särskild dök upp och jag i samma veva lämpligt nog fick lite oväntad dötid att slå ihjäl i samband med en fotbollsträning lånade jag helt sonika hem denna bok för att börja från början. Jag började lite försiktigt med några kapitel men sen kom några pappersböcker emellan. Tre veckor senare, på en 90 minuters SJ-resa, plockade jag upp boken igen och fastnade totalt.

I boken möter vi Udda som bor i Malmö och jobbar med telefonintervjuer. Udda lider av sina drömmar vilka ofta är så kraftiga, realistiska och otäcka att hon vaknar och mår dåligt. Tillsammans med bäste vännen Daniel pratar hon om sina drömmar och han föreslår att hon ska besöka en utav platserna hon drömt om så att hon kan se att det faktiskt bara var en dröm. Hennes drömmar är dock allt annat än drömmar. Udda hamnar i en annorlunda verklighet där Daniel försvinner spårlöst och hon blir varse att hon tillhör de sära, ett folk med förmågor. Nu måste hon hitta Daniel samtidigt som hon lär sig vad det innebär att vara och leva som sär.

Den delen av boken som jag inte hann läsa på tåget avslutade jag istället hemma i fåtöljen dagen därpå. Det här var nämligen en bok som jag inte ville lägga ifrån mig förrän den var över. Udda tilltalade mig skarpt och jag ser fram emot att få följa henne i Särskild så snart lässchemat tillåter. Det faktum att boken utspelar sig i Malmö, en reell stad jag ändå tillbringat 3,5 år i, är effektfullt och det gör att jag kan följa åtminstone delar av de vägar hon tar i staden. Urban fantasy kallar man det här och jag vet inte om jag läst något dylikt tidigare, jag och genrer har aldrig riktigt kommit överens, men jag gillar, gillar, gillar! Greppet med förmågor är måhända intet nytt men ändå något som så många barn (och vuxna?) drömmer om. Senast idag var det ett av barnen på mitt jobb som svarade Spindelmannen på den klassiska frågan: Vad vill du jobba med när du blir stor? Som alltid älskar jag böcker som leker med tanken att vår verklighet inte är den enda och att det finns så mycket mer vi inte vet och inte ser. Boken är snabbläst på ett positivt sätt, dialogerna är fantastiska och den innehåller åtminstone en kyss. Lysande!

Köp på Adlibris eller Bokus

2 svar till “Udda verklighet

  1. Pingback: Topp tio 2012 | Bokdivisionen

  2. Pingback: Tematrio – 2012 års bästa | Bokdivisionen

Kommentera

