Tematrio – titelyrken

Jag är egentligen alldeles för lat men prövar igen att hänga på veckans tematrio hos Lyrans noblesser:

Berätta om tre romaner/böcker/texter som innehåller ett yrke i titeln.

1. Nudelbagaren är en fantastisk titel och den har ett vackert omslag. Jag måste dock erkänna att jag inte minns om det fanns någon nudelbagare med i boken då den liksom var uppbyggd kring så många olika personer. Hur som helst var det en väldigt bra bok som gjorde mig nyfiken på att läsa mer kinesisk litteratur.

2. En komikers uppväxt läste jag till Pocketlovers TRE PÅ TRE-utmaning. Det var andra gången jag läste den men jag minns inte så mycket av den första läsningen vilken skedde runt 1990. Jag vill självklart också läsa Gardells nya men jag börjar så smått med efterföljarna till denna. Sanningen är att hittills har jag i mitt liv bara läst denna bok av Gardell men två gånger ger väl pluspoäng?

3. Drottning kanske inte är ett yrke men Drottningen vänder blad är en otroligt charmig liten lättsmält historia som innehåller det bästa: otaliga referenser till annan litteratur. Läs och njut!

6 svar till “Tematrio – titelyrken

  1. Den enda av dina böcker som jag läst är En komikers uppväxt. den var otroligt bra!

  2. Nudelbagaren står oläst i min hylla, den borde jag nog titta lite i.

  3. Även jag har med Gardells bok :)

Kommentera

