Bokbloggsjerka 5-8 okt

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Läser du facklitteratur ibland och vad är det i så fall som intresserar dig?

Ja, ja och ja det gör jag definitivt eftersom att jag studerar! För tillfället läser jag en rad böcker om matematik och matematikundervisning för F-3-elever. Förutom det så gillar jag att förkovra mig i olika saker som har med jobbet att göra. Just nu läser jag böcker om genus och jag har reserverat ett par om dramaundervisning vilket är något jag vill utveckla.

Jag brukar nörda ner mig i olka saker emellanåt och då läser jag mycket om det, nu för tiden hittar man ju massor på nätet men några böcker kan slinka med hem också. I min bokhylla finns böcker om löpning, virkning, scrapbooking, hundar och klickerträning, katter, hästar och ridsport. Hela djurbiten är numera decimerad till fåglar och fiskar pga sambons allergier men jag ämnar ta upp ridningen igen i framtiden.  Innan jag hoppade på skolan hann jag också få hem några böcker om målning som jag vill våga mig på någon gång. Sist men inte minst klickade jag i somras hem Filosofi: vad som är värt att veta men jag har inte hunnit kika så mycket i den ännu.

6 responses to “Bokbloggsjerka 5-8 okt

  1. Jag har haft mängder av olika sorters facklitteratur hemma, men de flesta har slängts eller getts bort nu. Jag läser ju aldrig i dem :)

  2. Klickerträning är jag lite nyfiken på, har förstått att rätt många använder det med hästar också.

    • Jag kan verkligen rekommendera det. Det är enkelt och ger resultat i och med att du kan belöna hunden i exakt rätt moment. Det är också en fantastisk möjlighet att forma fram beteenden, s.k. shaping.

  3. Tänkte just fråga vad klicker träning var men när jag läser kommentarerna ovan så kommer jag ihåg att jag hört en kollega prata om det. Diskussioner utbröt om huruvida man inte kunde använda det på sina barn och/eller livspartner också. :)

    • Det kanske skulle kunna fungera men fördelen med människor är ändå att man (oftast) kan prata och resonera med dem. Dessutom måste du bjuda på en godbit varje gång du klickat så det beror på hur pass runda (dvs. väluppfostrade) ungar & gubbe/gumma du vill ha! :)

Kommentera

