Det här ska jag läsa resten av året

Vad ska du läsa under årets tre sista månader?

Det frågar enligt O idag och hon berättar själv om sina planer och nedlagda planer.

Jag började ju bokblogga för ganska precis 10 månader sedan och det som i början bara var tänkt som en läsdagbok har utvecklat sig till ett boknörderi av mer eller mindre ohälsosam grad. Förra året läste jag totalt 12 böcker och i år har jag hittills läst 38 böcker. Min lästakt ökar hela tiden och högen med olästa böcker har vuxit rekordartat. Jag gillar att utmana mig själv att prova nya saker emellanåt och läsningen är inget undantag. Det här har lett till att jag dragit på mig ett generöst antal läsutmaningar. Två stycken klarade jag av i somras men Lyrans klassikersommar gick jag bet på. Problemet när du väl tagit steget in i den här delen av världen är att boktipsen attackerar dig från alla håll och kanter och det är omöjligt att ”klara en endaste bana”. Medan du läst ut en bok har du skrivit upp fem nya på önskelistan. Det här gör också att jag har fått komma till insikten att det inte alltid är så lätt att fokusera på en utmaning då det dimper ner nya böcker som tränger sig före i läskön.

På oktobers läslista står tre recensionsexemplar, en bokcirkelbok och en utmaningsbok. Imorgon ska jag till biblioteket och fingra på Mo Yan för att bestämma mig om jag tror att Lyrans kinesiska oktober är något för mig.

I november står än så länge bara sista delen i Pocketlovers TRE PÅ TRE-utmaning och en bokcirkelbok på listan, därefter är jag i dagsläget obokad. Rent teoretiskt är det därför inte omöjligt att jag fullföljer de tre övriga utmaningar jag har kvar och jag ogillar att misslyckas så vi får väl se!

Kommentera

