Räcker upp handen på Lottens fråga

Lotten frågar om det är någon mer som inte ska till Bokmässan och jag räcker upp handen. Jag har faktiskt aldrig varit där och jag vet inte om jag vill åka dit heller? Så långt mitt minne sträcker sig så har jag nog besökt två mässor i mitt liv. Den ena var Skolforum under min barnskötarutbildning och den andra var Stockholm hundmässa under den tiden jag ännu var draghundsägare. Bägge mässorna var i grund och botten kompatibla med mina intressen även om jag inte är alltför road av hundutställningar. Jag tittade på polarspetsarna, lite agility och shoppade förmodligen lite hundsaker. Men sanningen att säga så har jag inte riktigt förstått vitsen med mässfenomenet.

På Bokmässan kan man förvisso lyssna på intressanta föredrag, det skulle jag gilla. Sen kan man också lyssna på författare och det skulle jag säkert gilla men jag har inte riktigt det intresset. Jag har orerat lite om detta tidigare och grejen är den att jag är intresserad av produkten bok. Det är kluvet det här för jag vet att jag skulle uppskatta att lyssna på författare som pratar. Jag har erkänt att jag inte tittar på Babel men jag skulle inte ha något emot att göra det egentligen, jag bara prioriterar det inte. Jag tittade på några avsnitt av Röda rummet på den tiden jag tittade på TV och jag gillade det men till syvende och sist är det ändå själva böckerna jag vill läsa. Boktips tycker jag om men de sköljer över mig ändå sen jag trädde in i bokbloggosfären.

Köpa böcker behöver man ju inte heller åka till en mässa för att göra och istället för att springa i montrar surfar jag på hemsidor. Mingla verkar vara en viktig bit fast nu är jag förvisso aningens blyg och emellanåt asocial.

Utan att låta dryg eller negativ undrar jag nu uppriktigt (så att jag kanske åker någon gång):
Vad är det som är det roliga med Bokmässan?

4 responses to “Räcker upp handen på Lottens fråga

  1. Alltså, jag vet ju egentligen inte hur mycket jag skulle gilla det;-) Men under åren jag var som mest aktiv med lapptäckssömnaden och pärlandet så åkte jag på Symässan flera gånger och det var en häftig upplevelse. Dels att se så många nya spännande saker, och sen att få träffa en del av de som jag bara ”träffat” via mejlinglistor och diskussionsforum. För plånboken var det förstås förödande… Jag inbillar mig att några av seminarierna på bokmässan skulle intressera mig (t.ex. Gaute Heivolls) men mest är det nog bara atmosfären jag är ute efter…

    • Jag älskar ju faktiskt bokhandlar och bibliotek så bara att gå in på ett ställe som flödar av böcker är ju såklart en anledning. Träffa folk vore kul, även om jag är blyg!

  2. Jag har inte heller varit på Bokmässan. Den är i Göteborg, eller hur? Då kan jag försäkra er att jag inte kommer vara där de kommande åren; 15 år + bor i Skåne = kommer inte att hända ;)

Kommentera

