En barndomsrelaterad bok

5 En bok som påminner mig om min barndom

Här är jag helt enkelt så fräck att jag repriserar ett gammalt inlägg då det passar väl in. Originalinlägget ingår i en serie av sju som är etiketterade med ”min barndoms böcker”.

Jag har tidigare berättat att jag nästan inte sparat några böcker genom åren. Jag har haft yngre syskon som jag gett många böcker till, jag har flyttat ofta (och då slängt/gett bort böcker) och jag har ofta lånat på biblioteket. Det är först nu sen ett par år tillbaka som jag börjat boksamla. Av någon anledning har jag dock sparat sju böcker från min barndom/ungdom. Jag vet inte riktigt varför jag valt att spara just dessa sju böcker men uppenbarligen är eller har de varit viktiga för mig så jag vill presentera dem här.

Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf med illustrationer av Bertil Lybeck. Mitt ex är utgivet 1984.

Jag kommer ihåg att mina föräldrar läste högt ur denna på kvällarna när jag gick i lågstadiet. Jag har läst om den efter det men är inte säker på att jag läste ut den för det skyddande omslaget är instucket på sidan 434 (av 594) i boken.

Jag kanske har sparat den på grund av högläsningsminnena. Det är hur som helst en bra bok så jag är glad att jag har sparat den och jag kommer att läsa den igen. Jag antar att jag borde läsa den för mina barn för att föra traditionen vidare.

Kommentera

