Bokbloggsjerka 13-16 juli

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Recenserar du alla böcker du läser?

Ja, det vill jag påstå. Inte recenserar enligt ordboken men för att citera mig själv:

Jag vill komma ihåg varför jag valde att läsa boken, vad den handlade om och vad jag tyckte om den. Så det är helt enkelt vad jag skriver.

Jag tycker att det är svårast att skriva vad böckerna handlar om och vill ibland kopiera från baksidan eller någon bättre bemedlad vad gäller handlingsbeskrivningar. I första hand skriver jag för mig själv som en läsdagbok men då det ju finns andra som ibland läser det jag skriver vill jag egentligen helst inte förstöra för dem. Å tredje sidan är det upp till var och en hur mycket man läser av andras recensioner. Om jag är intresserad av en bok brukar jag scrolla förbi handlingen och ögna igenom bloggarens åsikt och tankar för att få ett hum om det är något för mig. Det blir oftast roligast så om jag väl läser boken.

Med alla böcker avser jag såklart de skönlitterära. Vissa andra böcker kan åka med ändå men jag läser avsevärda mängder kurslitteratur då jag studerar och alla dessa tar jag inte upp. Fast vissa är absolut värda ett omnämnande, som Böcker inom och omkring oss av Aidan Chambers. Sedan läser jag också tonvis med barn- och ungdomsböcker då jag a) arbetar inom förskolan, b) har två söner på 6 resp 9 år och c) ibland bloggar på barnboksprat. En del av de böcker som är för tonåringar som jag läst vill jag gärna plita ner några ord om även om jag inte kommit på hur jag ska göra när det bloggas på två ställen.

16 svar till “Bokbloggsjerka 13-16 juli

  1. Hej! Nej, man vill ju heller inte recensera för mycket med tanke på att det finns andra som vill läsa boken, personligen tycker jag att det är tråkigt med för långa recensioner om man inte har läst boken själv………

  2. Jag är lite tvärtom när det gäller att läsa recensioner. Jag vill helst veta vad som händer (och ibland hur den slutar) innan jag börjar läsa boken. ;)

    • Oj, det var lite annorlunda. Är det en spännande bok vill jag i och för sig bara framåt för att få veta vad som händer och då nästan skummar jag boken ibland för att komma fram till det väsentliga. I sådana fall kunde det kanske nästan vara bra att veta redan innan hur den slutar, fast bara nästan.

  3. Jag håller med om varenda ord :)

  4. Jag gör som du när jag läser andras recensioner, scrollar ner och läser vad de tyckte om boken. Vill inte veta vad som händer innan och låter oftast bli att läsa baksidor. Då är bloggar till stor hjälp om det inte avslöjas för mycket.

  5. Läsdagböcker är roligare än recensioner – eller läsloggar. Jag tycker att det funkar bra när man läser på plattan – jag gör kommentarer hela tiden och då blir det väldigt lätt att skriva sedan.

    • Jag är lite dålig på att göra kommentarer och har ibland svårt att skriva om böcker om jag väntar för längre. Samtidigt vill jag att läsningen ska vara avkopplande och jag vill inte inte behöva tänka på att jag ”arbetar” när jag läser. De recensioner som finns i större dagstidningar säger ofta inte mig något, med undantaget för Smittad alldeles nyligen då, men annars föredrar jag bloggrecensionsreflektioner.

  6. Ofta gör jag som så att jag läser sammanfattningen och skummar omdömet innan jag läst en bok, och tvärt om efter att jag läst den (efter eller i samband med att jag skriver ihop mitt eget omdöme).
    Haha, man kanske skulle börja recensera kurslitteraturen. Kan riktigt se hur fascinerade folk skulle bli av att läsa min recension av ”Mekanik” eller ”Statistikens grunder”…

    • Jag har inte läst Statistikens grunder men likväl Praktisk statistik. Den hoppade jag dock över att recensera :-). Fast ärligt talat, viss kurslitteratur jag läser är sjukt bra och förtjänar ett omnämnande, precis som jag gjorde med Chambers här ovan. Sen har ju faktiskt både Anne på Grönkulla och En ö i havet faktiskt tillhört min kurslitteratur under det gångna året! Så du kanske skulle ge det ett försök ändå!

  7. Ditt citat av dig själv stämmer bra in på mig också… Jag vill komma ihåg vad boken handlade om och vad jag tyckte, så jag skriver några rader om det helt enkelt :)

  8. Bra citat av dig :) Skriver också vad boken handlade om och lite vad jag tyckte om den. mer behövs väl egentligen inte? :)

Kommentera

