Är jag überpositiv eller bara skicklig?

Det börjar närma sig halvåret på detta år och när jag tittar tillbaka på mina lästa böcker så har jag:

3 böcker som fått betyg 5

12 böcker som fått betyg 4

6 böcker som fått betyg 3

1 bok som fått betyg 2

Boken som fick en tvåa samt två av böckerna som fått treor kom från Booked och en av treorna hade sambon valt. Nu undrar jag om jag är alldeles för översvallande positiv hela tiden eller om jag bara är en jäkel på att välja böcker? Hur som helst har jag njutit av vårterminens läsupplevelser, förutom då Allra hemskaste syster. Läs. Inte. Den.

6 svar till “Är jag überpositiv eller bara skicklig?

  1. Jag brukar också nästan alltid gilla det jag läser. Jag tror att vi är skickliga på att välja böcker. :) Dessutom kanske man är mer benägen att gilla en bok som man ju investerat en hel del tid i, jämfört med t.ex. en film?

    • Haha, förmodligen är vi skickliga! Fast jag har ju gillat de allra flesta barnboksprat-böckerna också, så positiv är jag nog garanterat. Annars bär det mig faktiskt emot att lägga recensionsexemplar ifrån mig. Fast jag var bra nära med ovan nämnda bottennapp.

  2. Jag har också funderat på det här de senaste månaderna, och även om det är så att jag verkligen gillar att läsa och därför i grunden är positivt inställd till de flesta läsupplevelserna, tror jag att det finns något annat där också.

    Jag tror det är så att ju mer man läser, desto enklare är det att bygga en bild av en bok som sedan faktiskt stämmer överens med resultatet när man läser. Alltså, när du läser om en bok bygger du ju en bild av vad den handlar om och vad du kommer att tycka om den. Ju mer du läst innan, desto större erfarenhet har du med dig i bokväljandet, och det i sin tur borde leda till att du inte lika ofta känner dig ”lurad” av en bok eller ett omdöme. Låter det som en schysst teori? :)

    • Det låter som en superschysst teori som styrker skicklighetstänket. Det som jag tycker är intressant är när man tycker olika om böcker. När vi läste Spelreglerna i bokcirkeln så älskade jag medan många andra tyckte nja. Jag hade förvisso redan en crush på Karlsson och tog mig an boken med kärleksglasögonen på. Självklart finns det massor av böcker som jag inte ens ger mig på då jag har en förutfattad mening att de inte skulle tilltala mig fast det är också därför jag gillar att utmana mig själv för att se om min fördom stämmer!

  3. Helt klart är det skicklighet:) Håller helt med de andra kommentarerna, när man läser mycket blir man skicklig på att plocka ut böcker man gillar. Då blir det positiva recensioner.

Kommentera

