Bokbloggsjerka 15-18 juni

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Läser du helst svenska böcker (eller böcker i svensk översättning) eller läser du gärna böcker på andra språk. Vilka i så fall?

Ja, jag läser absolut helst på svenska. Det händer att jag läser på engelska men det är inte alltför ofta. Jag som alltid gillat språk och läst både engelska, tyska, franska, latin och antik grekiska har fått för mig att det är jobbigt att läsa på engelska. Precis som Lyran tog upp för ett tag sedan så vill också jag peppa mig själv att bryta de tankarna. Jag oroar mig över att jag ska missa små nyanser i texten när jag läser på engelska men jag har egentligen inget problem när jag väl gör det. Måhända är det läsningen av kurslitteratur på engelska som har fått mig att tro att alla texter på engelska är svåra, långa och krångliga.

Övriga språk då? Tja, jag läste L’Étranger av Camus när jag läste franska på universitetet för en evighet sedan. Jag läste då även någon form av deckare, Maigret tror jag kommissarien hette. I nutid är jag sugen på att ta upp franskan igen men andra läxor kommer emellan. Jag är också lite nyfiken på att prova att läsa norsk eller dansk litteratur på originalspråk.

10 svar till “Bokbloggsjerka 15-18 juni

  1. Att läsa på jnorska eller danska är så där lite lagom hjärngymnastik, tycker jag!

  2. När jag blir pensionär eller får ett jobb där jag inte använder engelska ”på riktigt” så ska jag också börja läsa på originalspråk :)

  3. Jag betade också igenom L’Étranger när jag läste franska :-)

  4. Det händer lite då och då att jag fastnar vid nåt ord när jag läser på engelska men oftast förstår jag innebörden ändå. Det tar längre tid att läsa på engelska än på svenska (som jag mest läser på) men det är ganska kul att läsa på engelska ändå och jag ska börja läsa mer på det språket. Det verkar ju finnas så många bra böcker också som bara finns på engelska.

  5. Jag har för ett tag sedan tagit tag i det där med att läsa böcker på engelska, och hunnit igenom några stycken. Det är lättare än vad jag trodde faktiskt, även om det tar lite längre tid. Mitt tips är att bara börja! Jag funderade alltför änge innan jag började till ingen nytta alls :) Det är roligt också!! Norska har jag tänkt att försöka mig på, men vet inte riktigt vilken bok jag i så fall skulle läsa…

    • Ja, jag ska köra igång. Ett par böcker på engelska har jag ju läst genom åren men det är just den där inre tröskeln som säger ”njae, är den på engelska?” som jag vill bli av med!

Kommentera

