Bokbloggsjerka 6-9 april

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Hur arrangerar du dina böcker? Efter färg, form, författare, genre etc?

Inte mycket mer än att jag skiljer skönlitteraturen från facklitteratur. I mångt och mycket handlar det om att passa in böckerna i ett hyllplan med lagom höjd. Facklitteraturen sorterar jag efter ämnesområde. Min boksamling är ju inte heller särskilt stor då jag återuppväckt mitt litteraturintresse på senare år så jag har inga problem att överblicka mina böcker hur de än står. När jag var yngre så tyckte jag dock om att ha dem i storleksordning med den högsta längst till vänster.

14 responses to “Bokbloggsjerka 6-9 april

  1. Tänk om mittenhyllan hade gått att flytta på i Billy bokhylla… Då hade mitt liv blivit mycket enklare :)

  2. Jag tycker också det viktigaste är att skilja skönlitteratur från facklitteratur. Med mina tre bokhyllor är det inte heller någon omöjlighet att hitta rätt bok ändå. En gång i tiden testade jag både storleksordning och bokstavsordning men jag har övergivit båda systemen.

  3. Vi har också skiljt på det. Ibland kan facklitteratur vara svårt, det kan ju vara områden som går i varandra.

  4. Jag hade också en period då jag ville ha böckerna i storleksordning, de största till vänster såklart. Nu tycker jag det ser ganska… jag vet inte, onaturligt ut.

  5. Hade också i storleksordning tidigare!

  6. ochdagarnagar

    Det är snyggt i hylla när man sorterat efter storlek eller efter färg men jag hittar ju sämre än någonsin när jag gör så. Det får nog fortsätt med att jag har en lös struktur med författare från ungefär samma del av världen bredvid varandra…

  7. Fast jag antar att om man sorterar dem så, så tänker man också på en bok efter hur stor den är. Det var den lilla boken, den mellanstora osv.

  8. Om min man skulle ha böcker tror jag att han skulle köra på att ordna enligt storlek.

Kommentera

