Bokbloggsjerka 20-23 jan

Veckans bokbloggsjerka lyder:

Jag hör till de få (vad det verkar i alla fall) som inte kunde bry mig mindre om en boks omslag och jag har verkligen försökt förstå varför så många älskar omslag så mycket att de faktiskt köper en bok enbart för att den har ett omslag som de gillar. Hör du till dem? Vilket är i så fall ditt favoritomslag i dag? Dela  med dig av en bild och förklara vad det är som gör just detta omslag så speciellt. 

Jag svarar nästan ja på denna fråga. Det finns omslag som har en stark dragningskraft på mig. Då läser jag på baksidan och gillar jag det får den följa med hem men om det inte låter som något för mig så får den stå kvar. Så på frågan om jag enbart köper en bok på grund av omslaget så svarar jag nej men det händer ofta att omslaget får mig intresserad av boken och köper den!

Just precis igår såg jag ett omslag som jag föll för, nu är det en bok som jag redan läst, förvisso för länge sedan, men jag funderar ändå på att köpa den. För att omslaget är så läckert. 😉

”Förklara vad det är som gör just detta omslag så speciellt”

Mina ögon tycker om att vila på det. Det är så sköna gröna nyanser i den och vägen som snirklar sig bortåt ger mig en positiv känsla av att alla möjligheter ligger framför mig även fast jag inte vet varthän det bär.

13 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 20-23 jan

  1. Vilket underbart fint omslag du hittat där. Precis ett sådant som jag skulle plocka ur hyllan! För mig är det självklart så att innehållet är viktigast men varför inte i en snygg förpackning med bra papperskvalitet, snygga sidor och vackert omslag? Jag gillar vackert!

    1. Visst är det så, omslag är en konstart som kan väcka en rad olika känslor. Omslagen till True Blood-serien får mig att tänka på dålig kiosklitteratur och springa åt andra hållet. Nu är jag inte heller målgruppen för den serien men omslag betyder något, självklart.

  2. Den är fin! Jag läste boken i pocket, med precis det där omslaget. Jag gillar snygga omslag både på böcker och filmer, och skulle nog inte välja bort en bok jag verkligen vill läsa om det visar sig att omslaget är fult, men det har absolut hänt att jag lånat någon bok bara för att den haft ett tilltalande yttre.

    1. Å jag som tycker det är underbart! Men å andra sidan har jag nog inte hittat något omslag jag fallit direkt för bland de andra som svarat på jerkan. Smaken är verkligen olika!

Lämna en kommentar